Copywriter Catja har ordet

Vi på Fri handplockar alltid de kompetenser vi behöver inför varje uppdrag.När vi fick helhetsuppdraget gällande Olof Viktors webb, frågade vi vår copy Catja Björklund om hon ville ge sig in i den kreativa processen och ansvara för allt som hade med ord att göra. Vi vet att hon älskar Österlen och bra mat.
Här kommer en liten intervju med Catja.
 

Hade du relation till platsen/produkterna tidigare?
Jag har alltid gillat Olof Viktors produkter och brukade köpa dem när jag bodde i Göteborg, när jag ville lyxa till helgfrukosten eller ostbrickan lite. Men platsen hade jag bara varit på en gång tidigare för alltför länge sedan. Så jag kände att jag verkligen behövde åka dit för att kunna skriva deras nya texter…Känslan i skrivprocessen
Jag älskar uppdrag där jag får skriva om sånt som jag verkligen tycker om, jag tror det skiner igenom i texterna. Mina största intressen i livet är ju mat och dryck så att röra sig i café- och restaurangvärlden när man arbetar är underbart. Jag har haft ett skönt flow genom hela processen. Det tror jag beror på att jag började på rätt ställe. På plats.
Att börja processen hos Olof Viktors upplever jag var otroligt viktigt för att få till rätt känsla i texterna. Avgörande skulle jag säga.
Att känna in platsen, dofterna och människorna som arbetar där är a och o om man ska kunna måla upp en ärlig och inbjudande bild.

 

Copywriter Catja på Fri kommunikation

 

Insikter du gjort
Att man behöver vara närvarande och på plats för att kunna leverera texter som känns som handen i handsken visste jag redan.
Men detta uppdrag bevisade det än en gång.
Förarbetet är grunden i texten. Man kan vara en skicklig copywriter men om man inte har varit på plats och själv upplevt kundens erbjudande så tror inte jag att man kan få till rätt känsla.

Leveransen i sin helhet

Att se ”sin text” komma till sin rätt och tillsammans med färg och form bli komplett är en näst intill magisk känsla. En text kan vara stark och leverera rätt känsla men tillsammans med ett klockrent bildspråk och grafiskt uttryck som förmedlar samma känsla så blir kommunikationen ännu bättre och starkare. 1 + 1 = 3 i min värld.
Att tillsammans med Rebeccas fotoögon och Fridas formkänsla så har vi tillsammans skapat både en hemsida och en broschyr som jag tycker förmedlar exakt det som ”är” Olof Viktors.

 
 

Tack Catja för ett fint jobb!