Hur vet man egentligen om företagets hemsida är bra?

När det kommer till utveckling av hemsidor, webb och E-handel är det som beställare lätt att känna sig vilsen. Hur kan du vara säker på att det du köper är bra? Och hur kan du vara säker på att just ditt företags hemsida lever upp till användarnas förväntningar?

Förr räckte det med att bara finnas på webben för att ditt företag skulle ligga i framkant och möta kundernas behov. Idag är det långt ifrån så enkelt. Det digitala medielandskapet är under konstant transformation och det gäller att du som företag hänger med. Det gäller att din hemsida hänger med. Och det är lätt att tro att allt handlar om tech och avancerade lösningar, men faktum är att minst 40% av konsumenterna lägger störst vikt vid vilket intryck din hemsida ger. Din digitala närvaro sätter alltså ribban för vad de kan förvänta sig av dig.

Så en bra hemsida, är den som ger dina potentiella kunder, rätt förväntningar. Låt mig förklara;

Studier visar att vi gör allt mer research innan vi gör ett köp eller anlitar någon för en tjänst. Generation Z, personer som är födda mellan 1997 och 2015, är extra noga med just detta. För att de har växt upp med internet. Växt upp med att alltid finna information lättillgängligt och på så sätt vara säker på att de gör de bästa valet innan de ingår i något slags avtal. Denna generation står också för 40% av alla konsumenter. Men vad som är det mest intressanta är att de lägger inte bara vikt vid erbjudande och pris, utan framförallt känslan kring varumärke, helhetsintryck, trovärdighet, värderingar och personer.

76% av alla användare googlar upp det de ska besöka, oavsett vad det är, innan själva besöket. Det innebär alltså att din hemsida oftast är det första intrycket en användare får av dig. Det innebär alltså också att de kan bestämt sig för vad de tycker om dig redan innan de träffat dig, köpt av dig eller ens varit i kontakt med dig. Är din hemsida gammal, tråkig eller långsam, ja då är det en stor risk att det även blir vad användaren förknippar med dig och ditt varumärke.

Vad som skiljer en webbplats från andra digitala kanaler är att det är en av de få kanaler du helt kan bestämma vad du vill förmedla och du själv äger det som står. Det är din chans att sätta prägel på dig och ditt varumärke innan du ens får kontakt med en potentiell kund.

Så hur vet man egentligen om företagets hemsida är bra? Jo genom att den förmedlar helheten av ditt varumärke. Att den väcker en känsla hos användaren. Att den ger det intryck av företaget som du vill och att den ger din business en ärlig chans.

Så ta en ordentlig titt på företagets hemsida. Vad säger den egentligen? Är den mobilanpassad, snabb och uppdaterad så intrycket är att även företaget är framme i tiden? Lyfter den rätt saker på startsidan för att inge förtroende? Förmedlar den det du vill?

Om inte, är det just det vi på Fri arbetar med. Att göra bra webb åt företag. Vill du läsa mer om våra tankar kring webbutveckling gör du det här.

 

Alva Götesson, digital projektledare på Fri kommunikation