För oss innebär webbdesign både frontend och backend. Alltså att webbplatsen ska vara estetiskt tilltalande, i rätt tonalitet, färg och form i linje med varumärket och användarvänlig med bra UX ut mot användare. Samtidigt ska den vara enkel för kunden som organisation att använda och utveckla. Därför utgår alltid arbetet från en behovsanalys genom att ta reda på vad kunden behöver rent verksamhetsmässigt. Hur kan vi hjälpa till att förenkla processer genom att designa en lättillgänglig och lättmanövrerad webb? Hur kan vi hjälpa vår kund att nå ut till sina intressenter? Det är alltid vår utgångspunkt. Sedan kan vägen gå genom grafiska element, animeringar, illustrationer, bilder, filmer och copy i en perfekt dans.
Förr talade man om att företag som inte finns på webben inte finns överhuvudtaget. Det stämmer fortfarande. Idag är det dock lite mer komplext än så. Webbplatsen ska inte bara finnas, den ska också fungera i alla webbläsare och enheter, den ska vara lätt att förstå sig på, den ska vara snygg, den ska fyllas med relevant text, bilder, färger och former som speglar varumärket, den ska hållas uppdaterad och den ska synas högt på Google. Som om det inte vore nog har webbplatsen också en vital roll i den direkta businessen. Den ska få kunden att känna sig trygg och vilja göra en handling, som att genomföra ett köp eller lämna ifrån sig personuppgifter.
Listan kan göras ännu längre, eller så kan vi bara konstatera att har man inte koll på sin webbplats idag, är det dags att anlita Fri.