”Olof Viktors är så mycket mer än ett prisat bageri och café. Det är en smakdestination bortom allfarvägarna. En fyrlängad gård mitt i den skånska myllan, fylld av hantverkstradition och nytänkande skaparglädje. Hantverket är den brungräddade tråden som löper genom hela verksamheten, den sprider sig som doften av nybakat bröd, från den glödande vedeldade stenugnen i bageriet, vidare ut i butiken, över den stenlagda gårdsplanen och in i caféet…”
Så lyder orden på startsidan för Olof Viktors nylanserade webb. Vi är glada och stolta över samarbetet med Olof Viktors, en plats vi själva besökt om och om igen sedan starten för 20 år sedan – för att luncha, för att ta med släkt och vänner till, för att få en kaffe to go, för att landa mellan möten, för att bre ut sig med jobbdatorer under lågsäsong och för att kunna avnjuta hemma vid frukostbordet. Ett för oss väldigt kärt ställe. Öppettiderna är oerhört generösa och för oss locals blir det extra bjussigt med ett café att räkna med, året om.
Behov av en hemsida som speglar platsen och känslan
Olof Viktors kom till oss på Fri i behov av en hemsida som kunde förmedla den småskaliga känslan som finns på gården. Det var också viktigt att visa bredden av produkter och hänvisa till platserna dit Olof Viktors levererar regelbundet.
Grunden i Olof Viktors tonalitet är stark och tack vare en erfaren och skicklig AD som en gång skapat en tidlös logotyp, kunde vi ta vid och ägna oss åt att utveckla, förnya och förstärka tonaliteten. Den dåvarande hemsidan var inte responsiv (mobilanpassad) och den var i allmänt behov av ett omtag för att möta dagens digitala beteenden. Det var dags för ett omtag där användarvänlighet sätts i första rummet tillsammans med småskalighet. En spännande process, fin att få vara med och utveckla och även kunna förvalta den grafiska identitet som funnits med sedan starten av Olof Viktors.
Hantverket är den brungräddade tråden som löper genom verksamheten …
För att skapa helhet och en samlad bild över verksamheten föddes konceptet om den brungräddade tråden. Färgskalan processades mellan brunt och grått och landade i en kombination där den röda originalfärgen på logotypen blir en accentfärg i helheten. Bildarkiv och film skapades utifrån en känsla av att komma nära, känna känslan, se hantverket. Allt detta under lågsäsong feb-april 2022. Ett bildspråk och ett bildmanér som kombinerar det dokumentära ihop med det kreativa skapandet som sker i verksamheten varje dag. Det är Olof Viktors egen dessertdrottning Malin Haak som ser till att fånga det dagliga och posta i de sociala kanalerna.
”Att modernisera vår hemsida och göra den mer användarvänlig och samtidigt lyfta fram vår speciella känsla gällande Hantverk, Kvalitet och Miljö –
Ja, vad säger man? Mission Completed!”
Johan Ahlbin, VD på Olof Viktors
Stort tack till Olof Viktors för förtroendet! Vi ser fram emot att fortsätta njuta av era produkter, landa runt fikabordet på gården och vara med i er digitala utveckling framöver.
Teamet bakom projektet hos Fri:
Koncept och idé: Fri kommunikation
Webbdesign: Frida Jönsson
Foto och film: Rebecca Wallin
Copy: Catja Björklund
Webbutveckling: Esther Alenius
Tack också till Alva Götesson
Besök gärna Olof Viktors på webben eller sväng förbi gården i Glemminge.
Vi vill lyssna, kanske väljer vi varandra.
Vår story kan börja med en kaffe.
© 2024 Fri Kommunikation