I både hur vi förbrukar sociala medier och hur de olika plattformarna utvecklas. Är det efterdyningar av pandemin som gör att konsumenter ändrat sitt sätt att använda sociala medier? Eller är det plattformarna som har en identitetskris och tvingar oss till förändring?
Att det skiljer hur generationer konsumerar sociala medier är varken en nyhet eller något som kommer som en överraskning för de flesta. Att skillnaderna i konsumtionsmönstret mellan unga och äldre minskat något efter pandemin är kanske heller inte svårt att lista ut med tanke på att allt fler tvingades till att använda digitala medier i arbetet. Men däremot den förändring vi ser på hur plattformarna premierar olika typer av innehåll, hur räckvidden blir allt sämre och betald annonsering allt dyrare, är däremot en överraskning för väldigt många.
Den senaste tiden är det framförallt Meta och Instagram som gjort en rad större förändringar. Kanske är du en av dem som fått uppdateringen till full-screen feed som beta testats sedan i juni? Åtminstone har du nog upplevt att ditt flöde fylls allt mer av rekommendationer och allt mindre av de användare du faktiskt valt att följa. Dessa är de två största förändringarna Instagram presenterat nyligen, totalt är det en hel rad uppdateringar, men detta är de som har väckt störst frustration hos användarna.
Det har alltså tagits emot allt annat än väl av de flesta. En del har till och med ifrågasatt huruvida Instagram har en identitetskris och helt enkelt vill bli som Tiktok av fear of missing out. Förra veckan meddelade Instagrams chef Adam Mosseri i en intervju med Platformer att man kommer ta några rejäla kliv tillbaka vad gäller både full-screen och rekommendationer medan man arbetar vidare med algoritmen. Det var bland annat efter att systrarna Kylie Jenner och Kim Kardashian publicerat memes med ”Make Instagram Instagram again” och mängder av klagomål som Instagram backade.
Detta betyder inte att det är det sista vi har sett av Instagrams ”Tiktok satsning”, men för nu kan vi andas ut. De uppdateringar man däremot gjort i algoritmen som gör att räckvidden sjunkit drastiskt återstår dock att se om den kvarstår.
En annan trend vi ser på allt fler plattformar är hur innehåll i video-format premieras. Det man däremot kan fråga sig är om det beror på att de vill ta del av Tiktoks framgångssaga eller är det för att vi användare hellre konsumerar video idag?
Att användare i allt högre grad kan och väljer bort att se annonser gör även att vi kan ställa oss frågan om sociala medie annonseringens glansdagar är över? På det skulle vi säga ja. Åtminstone det de allra flesta tänker på idag när de tänker på annonsering i sociala medier. Vi är inne i en transformation där det gäller att våga testa något nytt för att hitta nya vägar att nå ut.
Oavsett är det mycket som händer och vi kommer aldrig kunna varken kunna förutspå eller påverka vad de olika plattformarna i slutändan fattar för beslut. Det vi däremot kan göra, och som är extremt viktigt för oss som kommunikationsbyrå, är att följa med i utvecklingen och fortsätta vara pålästa. Vi måste hålla oss snabbfotade och anpassningsbara, men samtidigt våga ha is i magen för att inte fatta drastiska beslut.
Vi kan inte vara rädda eller tycka illa om förändring, istället omfamnar och växer vi av det. Precis på samma sätt som vi växer av att se våra kunder utvecklas och växa.
Vi vill lyssna, kanske väljer vi varandra.
Vår story kan börja med en kaffe.
© 2024 Fri Kommunikation